דניש קוסמטיקס  
 

דף הבית >> מידע כללי >> הסרת שיער לצמיתות - מידע כללי - צבע העור והשערות
 

 

ב הסרת שיער ב IPL וב הסרת שיער בלייזר, ישנה חשיבות גדולה מאוד לצבע השיער ולצבע העור.
הצלחת הטיפולים תלויה בראש ובראשונה בצבעים שקרני אינפרא אדום נבלעים בהם, מאחר וששתי השיטות הללו עובדות בקרני אינפרא אדום.
בשיטת הסרת שיער בלייזר ניתן לבצע הסרת שיער אך ורק במטופלים שצבע המלנין שלהם הוא מסוג אומלנין (eumelanin) ואין אפשרות לבצע הסרת שיער לצמיתות – ראה בהמשך.
בשיטת הסרת שיער ב IPL אפשר לבצע הסרת שיער גם במטופלים שקיים בהם צבע מלנין מסוג אומלנין (eumelanin) וגם במטופלים בעלי מלנין פאומלנין (pheomelanin) ולכן השיטה מוגדרת כ הסרת שיער לצמיתות – ראה בהמשך.
 
איך נוצר צבע השיער וצבע העור ?
 
מלנוציט הוא תא שנמצא בחלקה התחתון ביותר של שכבת העור העל עורי, האפידרמיס – Epidermis שהיא השכבה החיצונית של העור.
תפקידם של תאי המלנוציטים (Melanicytes) לייצר מלנין Melanin הצובע לנו את העור, השיער והעיניים.
לתאים אלו מראה של דיונון בעל זרועות הנקראים דנדריטים המגיעים עד לשכבת הקרנית, שכבת תאים מתים בשכבה החיצונית ביותר של העור העליון, האפידרמיס.
 
כמות המלנוציטים, במצב רגיל, היא כעשירית מכלל תאי העור והם מעבירים גרגירי (אברונים) צבע בשם מלנין אל תאי הקרטינוציטים הבונים את העור והשערות.
המלנין הוא חומר שומני ואינו מסיס במים ונאגר בקרטינוציטים לצורך הגנה במקרה של חשיפה לקרני UVA ולקרני UVB.
 
המלנין הוא חומר פולי קווינון Poly-Quinone שהיא מולקולה המסוגלת ליצור קשרים כפולים ובכך מאפשרת בליעת קרני UVA  ו - UVB. כתוצאה מחשיפה לקרניים הללו, מתרחשת ביוסינתזה (יצירת חומרים כימיים) על התאים הקרטינוציטיים הבונים את העור. החומרים הכימיים הללו שהם תוצרי לוואי, גורמים לתאים להפוך להיות רעלנים ונקראים ציטוטוקסינים. חומרים אלה גורמים לחמצן את השכבה הליפידית, השומנית בממברנת התא (בקליפת התא).
המלנין שהוא חומר שומני ונמצא צמוד לממברנת התא השומנית, מגן על התאים, בכך שהוא סופג וקולט את הקרניים בתחומי קרינות ה-UVA  וה- UVB המסוכנות.
מאחר וחומר המלנין מוגבל בספיחת הקרינה, עד לרוויון מלא, המלנין אינו מגן לחלוטין על התאים, אבל מקטין משמעותית את התחמצנות התא ובכך מגן על ה – DNA שבגרעין התא מלעבור מוטציה.
חלק מהאנרגיה העודפת, לאחר הרוויון, מהקרינה שנקלטה במלנין מועברת אל רדיקלים חופשיים, שהם יונים שמחפשים להם אל מי להתחבר. אם הם מתחברים לתאים בריאים שמתפקדים טוב, הם משבשים להם את המערכת התפקודית שלהם ומשנים להם את נוסחת החלוקה.
 
באותו היחס שהאדם נחשף יותר לשמש, מפרישים תאי המלנוציטים יותר חומר מלנין ומשנים את צבע העור ליותר כהה. לתופעה זו קוראים שיזוף ויש להימנע ממנה ככל האפשר.
לאנשים מסוג מלנין פאומלנין דרגת ספיחת קרני UV נמוכה כל כך, עד סכנה לקבלת סרטן עור – מלנומה.
 
צפיפות וריכוז המלנוציטים אינה שווה בכל חלקי הגוף, כך למשל, ריכוזם באברי המין המוצנעים גבוהה יותר מאשר באזור הגב. לאנשים בעלי צבע עיניים בהיר יש ריכוז נמוך של מלנין בעיניים ולאנשים בעלי שיער בלונדיני, יש גם כמות נמוכה של מלנין. ריבוי של שומות ונמשים נגרמים לאנשים על ידי הצטברות של מלנין. ככל שרמת המלנין גבוהה, כך האזור כהה יותר.
 
בזמן קרינת UV מופעל אנזים הנקרא טירוזינאז (TYR = Tyrosinase) שמפרק את חומצת האמינו טירוזין והתוצר מהעיבוד שנוצר הוא המלנין שצובע לנו את העור.
 
ישנם שני סוגים עיקריים של מלנין הקיים באנשים ומועבר בגנים תורשתיים:
 
·        האחד הנמצא אצל אנשים בעלי שיער חום עד שחור והוא נקרא: אומלנין (eumelanin).
·        השני קיים באנשים בעלי שיער צהוב עד אדום והוא נקרא: פאומלנין (pheomelanin).
 
 
הצבעים והגוונים של סוגי העור והשיער הקיימים בקבוצות אנשים שונות, נובעים מההבדל ביחס שבין שני סוגי המלנין האלו. כמות רבה יותר של אומלנין גורמת לאנשים להיות בעלי עור כהה יותר, בעוד שכמות גדולה של פאומלנין גורמת לאנשים להיות עם שיער ועור בהיר יותר, או, צהבהבים ואדומים יותר.
 
תאים הבונים את העור יודעים להתחלק ולעבור תהליך מיטוזה ותאים מלנוציטים המייצרים מלנין, אינם מסוגלים להתחלק בגלל מוצאם העוברי המושפע מתאי עצב. ואף על פי זאת קיימת עלייה במספר תאי המלנוציטים המופעלים כתגובה לקרינת UV. במקרה של קרינת UV קיימת השפעה על מלנוציטים הנמצאים במצב רדום ואז הדבר משפיע על גודלם, על פעילות יתר של האנזים TYR, וכן על כמות חומר המלנין (המלנוזומים) הבוגרים שנמצאים בשלבי התפתחות מתקדמים).
בגלל שמלנוציטים אינם מסוגלים להתחלק, בטיפולי הסרת שיער התאים הבונים את שורש השערות נכחדים ונהרסים ולכן ככל שמספר הטיפולים עולה, השערות מתבהרות.
 
 
 
" דניש קוסמטיקס -  להיות חלקים במיוחד "
 
כל הזכויות שמורות © דניש קוסמטיקס

 


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לייבסיטי - בניית אתרים